La importància de saber dir que no

Saber dir que no quan no volem alguna cosa és important per sentir que tenim el control de la nostra vida.

Les persones que tenen especialment dificultat per dir que no, solen ser persones que s'allunyen de qualsevol tipus de controvèrsia i necessiten agradar, fins a tal punt que ho fan en detriment dels seus propis desitjos i necessitats. Creuen que per a ser acceptats pels altres, no poden negar-se a les peticions externes i al final acaben sent manipulats per fer coses que no volen i que van en contra dels seus principis. La seva motivació és la por al rebuig i la manca d'afirmació en les seves pròpies idees. Així doncs, la necessitat d'aprovació, i la por al rebuig, junt amb el sentiment de culpa i la por a les crítiques són quatre de les raons més comuns per les quals a les persones ens costa dir que no.
Per aprendre a dir que no, és important en primer lloc prendre consciència de qui sóc, de la meva escala de valors i del que vull i necessito. Quan més coneixement tinc de mi mateix i del que vull i no vull, més difícil és que em deixi dur per peticions externes que van en contra meva. Si guanyo seguretat en mi, seré capaç de defensar els meus drets i expressar la meva voluntat, i això és compatible amb fer-ho tenint en compte a l'altre i mirant de no malmetre'l.
Algunes pautes que em poden ajudar a dir que no a les peticions de l'altra persona  quan no desitjo fer-les són:
  • Prendre'm un temps abans de respondre, per a poder reflexionar si el que em demana és una cosa que realment vull fer, o no.
  • Pensar com em sentiré després si faig allò que l'altre em demana I que no vull fer.
  • Tenir en compte les meves prioritats.
  • Ser conscient que tinc la llibertat d'escollir i el dret de dir no.
  • Ser capaç de sostenir la frustració de l'altre davant del meu No i la culpa o malestar que això em generi.
  • Ser honest amb mi i amb l'altre.
Des de l'Associació Alba, i tractant les addiccions, treballem molt que la persona que ve a demanar ajuda aprengui a dir que no a la droga, a les situacions de risc i a tot allò que no l'ajuda, entenent que aprenent a dir que no, la persona aprèn a respectar-se, a reafirmar-se i a millorar la seva autoestima i autoconcepte.

Comentarios

Entradas populares